przeskocz do treści

Spotkanie ewaluacyjne wolontariuszy Dni Dziedzictwa 2012, fot. P. Knaś, (MIK, 2012) CC BY SA 3.0

Naturalnie, że wolontariat!

Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego co roku współtworzą wolontariusze i wolontariuszki, którzy dołączają na około miesiąc przed wydarzeniem i w naturalny sposób stają się częścią zespołu. 

Nabór

7 kwietnia zakończyliśmy zapisy na wolontariat podczas XXIV edycji MDDK.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, na czym polegają zapisy na listę rezerwową lub masz inne pytanie, skontaktuj się z Izą: [email protected] (koordynatorką wolontariatu). 

W XXIV edycji MDDK pod hasłem Naturalnie do współpracy w obiektach udostępnianych do zwiedzania planujemy zaprosiliśmy 22 osoby.

Szkolenia

Planujemy trzy kluczowe spotkania:

  • szkolenie 1. wdrożeniowe: o tym, na czym polega wolontariat w MIK-u, o tym, co charakteryzuje bieżącą edycję (hasło, zabytki) Dni Dziedzictwa, o formalnościach (na tym spotkaniu podpisane zostaną porozumienia o wolontariacie), a także o dobrej komunikacji i współpracy w grupie. Będzie to również okazja do poznania się 🙂

Szkolenie odbędzie się 9 maja o godz. 17.30 w siedzibie Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, ul. 28 Lipca 1943 17c. Potrwa ok. 90 minut. Poprowadzi je Iza Bryzik (koordynatorka wolontariatu).

  • szkolenie 2. merytoryczno-organizacyjne: o tym, na czym polega obsługa punktu informacyjnego. 

Szkolenie odbędzie się 18 maja o godz. 16.00 w siedzibie Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, ul. 28 Lipca 1943 17c. Potrwa ok. 90 min. Poprowadzą je: Joanna Warchoł (koordynatorka MDDK) oraz Iza Bryzik (koordynatorka wolontariatu).

  • szkolenie 3. odprawa: to spotkanie w mniejszych grupach*, podczas którego omówione zostaną wszystkie istotne kwestie praktyczne i logistyczne związane z obiektem/miejscem, do którego została przypisana dana grupa wolontariuszy lub wolontariuszek. Odprawy dla poszczególnych obiektów odbędą się w tygodniach bezpośrednio przed wydarzeniem (tj. między 30 maja a 4 czerwca, 6–10 czerwca, 15-17 czerwca, godziny zostaną podane w późniejszym terminie). Potrwają ok. 60 min. Poprowadzą je członkini zespołu MDDK wraz z Izą Bryzik (koordynatorką wolontariatu).

* Liczba wolontariuszy i wolontariuszek w każdym punkcie zależy od specyfiki miejsca, ale zazwyczaj jest to od 2 do 5 osób + pracownik MIK-u.

Wydarzenie

Możesz zaangażować się w wolontariat w jeden, dwa lub trzy weekendy MDDK 45 czerwca, 1112 czerwca, 18 czerwca (dyspozycyjność należy zaznaczyć w formularzu zgłoszeniowym). Punkty informacyjne są czynne w sobotę i niedzielę, od 9.00 do 19.00 (z wyjątkiem 18 czerwca, kiedy wydarzenie odbędzie się w sobotę).

Ewaluacja

30 czerwca planujemy spotkanie podsumowujące – integrację przy ognisku i wspólną ewaluację. 

Jeśli masz pytania dotyczące wolontariatu, napisz do Izy: [email protected] (koordynatorki wolontariatu). 

Rządzą! Wolontariusze i wolontariuszki MDDK zarządzają punktami informacyjnymi w miejscach prezentowanych w ramach wydarzenia.

A konkretnie: udzielają zainteresowanym osobom informacji o idei Dni Dziedzictwa oraz o programie bieżącej edycji, wspierają logistykę oprowadzania w grupach i dbają o sprawny przebieg spacerów z przewodni(cz)kami. Często sami(-me) opowiadają ciekawostki na temat obiektów. Pomagają, doradzają i towarzyszą uczestni(cz)kom Dni Dziedzictwa. Pokazują, słuchają, budują relacje. W skrócie: są tam, gdzie coś się dzieje. A podczas dwóch weekendów Dni Dziedzictwa dzieją się wyłącznie ciekawe rzeczy!

Wolontariusze i wolontariuszki dołączają na około miesiąc przed wydarzeniem. To czas potrzebny na przeszkolenie. Później następuje samo wydarzenie i ewaluacja.

Łącznie (według kalendarza) to półtora miesiąca, ale realny czas, jaki trzeba poświęcić na wolontariat (wliczając szkolenia), to między 30 a 50 godzin

Aby zostać wolontariuszem lub wolontariuszką MDDK, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy, podpisać porozumienie o wolontariacie i wziąć udział w spotkaniach szkoleniowych.

Etapy rekrutacji: 

  1. Zapisz się. Osoby zainteresowane wolontariatem wypełniają formularz zgłoszeniowy.
  2. Poczekaj. Na podstawie otrzymanych zgłoszeń tworzymy symulację zespołów wolontariuszy i wolontariuszek w obiektach udostępnionych podczas tegorocznej edycji. 
  3. Ustal szczegóły. Kontaktujemy się z osobami, z którymi nawiążemy współpracę wolontariacką (przypominamy, że decyduje kolejność zgłoszeń).
  4. Podpisz porozumienie. Porozumienie o wolontariacie podpisujemy z każdym wolontariuszem i każdą wolontariuszką (zrobimy to na pierwszym szkoleniu – patrz: harmonogram).
  5. Przygotuj się. Weź udział w spotkaniach szkoleniowych zgodnie z harmonogramem: *sprawdź*
  6. Działaj!
  • dążenie do podjęcia dodatkowej aktywności poza obowiązkami takimi jak praca, studia lub szkoła;
  • ciekawość, jak wygląda organizacja wydarzenia na taką skalę i w takiej formie, a także sama możliwość wzięcia udziału w wydarzeniu;
  • możliwość zdobycia doświadczenia i podnoszenia kompetencji miękkich (co dla niektórych jest równoznaczne z wpisem do CV, dla innych to rozwijanie umiejętności komunikacji, pracy w grupie, działania pod presją czasu, realizacji zadania wymagającego odpowiedzialności oraz elastyczności);
  • potrzeba sprawdzenia się w nowej sytuacji;
  • potrzeba przynależności do wspólnoty ludzi o podobnym celu lub zainteresowaniach;
  • chęć zdobycia wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego Małopolski;
  • pozytywne wspomnienia z ubiegłych lat.

(Odpowiedzi zaczerpnięte z ankiety ewaluacyjnej poprzedniej edycji):

Rozmowa z ludźmi i uśmiech na ich twarzach, współpraca z innymi i luźne rozmowy.

.

Współpraca z pozytywnymi ludźmi. Zarówno MIK-owcy, jak i wolontariusze okazali się przecudownymi osobami. Również rozmowy i wymiany zdań ze stałymi „wizytorami” MDDK.

.

Superatmosfera na punkcie oraz miejsce, w którym odbywał się wolontariat, a także nocleg w cudownym pensjonacie.

.

Opinie uczestników, ich ciekawość, chętny udział, atrakcyjność miejsca oraz miła atmosfera w punktach.

.

Bardzo podobała mi się obsługa punktu informacyjnego, bo mogłam przekazać ludziom wiedzę na temat obiektu i [tego,] co zawierają przygotowane dla nich programy/książki/spacerowniki, czy opowiedzieć coś więcej o samym wydarzeniu […] podobała mi się organizacja i grafik, bo był czas na jedzenie i odpoczynek, ale też wiedzieliśmy, co mamy robić i jakie mamy zadania do wykonania.

.

Odwiedzający punkty informacji oraz rezerwacji ludzie, którzy byli przemili. Dzielili się z nami (wolontariuszami) ciekawymi historiami oraz ciepłymi słowami. Świetna, przyjazna grupa (składająca się z wolontariuszy, MIK-owców, przewodników czy gospodarzy obiektu). Niezwykle ciekawie opowiedziane historie o obiekcie oraz sam obiekt, robiący wielkie wrażenie.

.

Obsługa punktu info oraz oprowadzania, bo również mogłam zobaczyć prezentowane obiekty, tak jak odwiedzający.

.

Największą satysfakcję sprawiało mi to, że mogłam być częścią wydarzenia, czułam się potrzebna, gdziekolwiek się nie obróciłam, to otaczali mnie sympatyczni, uśmiechnięci ludzie. Czułam, że jestem w dobrym miejscu i to było dla mnie budujące i cieszące.

.

Pozytywne interakcje z ludźmi zainteresowanymi. Również po prostu poczucie spełnienia jakiegoś zadania, realizacji jakiegoś wspólnego celu.

(Odpowiedzi zaczerpnięte z ankiety ewaluacyjnej poprzedniej edycji):

Że świetnie sobie radzę w rozmowie z innymi i nie powinnam kryć się w sobie.

.

Nowe spojrzenie na organizację wydarzeń.

.

Odkryłam, że wybrałam odpowiedni kierunek studiów i chcę zostać przewodnikiem.

.

O wartości współpracy, jak dobre nastawienie wszystko zmienia.

.

Tak, na pewno było to bardzo ważne, żeby po tak długim czasie sprawdzić się w grupie i poćwiczyć umiejętności komunikacji z innymi. Dodatkowo dużo się dowiedziałam na temat miejsca, w którym byłam, ale także o ludziach, z którymi pracowałam. Udział w wolontariacie pozwolił mi także na poszerzenie mojej wiedzy na temat organizacji wydarzeń tego typu.

.

Utwierdziłam się w przekonaniu, że faktycznie nieźle idzie mi działanie pod presją czasu!

.

Na pewno nauczyłam się wiele o obiekcie, przy którym pracowałam. Dowiedziałam się także wielu rzeczy o naprawdę ciekawym przedsięwzięciu, jakim są Dni Dziedzictwa.

Tak. Po zakończonej współpracy wolontariusze i wolontariuszki otrzymają oficjalne zaświadczenia o współpracy w ramach wolontariatu MDDK. 

Tak, pod warunkiem, że uczelnia wyraża zgodę na zaliczenie wolontariatu w poczet praktyk studenckich. Wówczas obejmują Cię etapy rekrutacji są takie same jak w przypadku standardowego wolontariatu (zobacz: Jak zostać wolontariuszem lub wolontariuszką MDDK? / Etapy rekrutacji). Liczba godzin praktyk, jaką można zrealizować w ramach MDDK, to 30–50 godzin (nie więcej).

Pakiet informacji o bieżącej edycji MDDK oraz istotne komunikaty dla wolontariuszy i wolontariuszek będziemy wysyłać w wiadomościach e-mail, a także publikować na grupie FB pod nazwą „Wolo MDDK”.

Na pytania i wątpliwości związane z wolontariatem MDDK odpowiada koordynatorka wolontariatu – Iza: [email protected].

GALERIA #WMIK 

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 Lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88 | Projekt i wykonanie | Polityka prywatności | Jeśli nie oznaczono inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Małopolskiego Instytutu Kultury.