przeskocz do treści

Spotkanie ewaluacyjne wolontariuszy Dni Dziedzictwa 2012, fot. P. Knaś, (MIK, 2012) CC BY SA 3.0

Rety! Ornament!

Co to będzie za edycja MDDK – jubileuszowa! Nie może zabraknąć w niej wolontariuszek i wolontariuszy.

Możesz zaangażować się w wolontariat na jeden, dwa lub trzy weekendy MDDK: 34 czerwca, 1011 czerwca, 1718 czerwca (dyspozycyjność zaznacz w formularzu zgłoszeniowym).

Sprawdź, jakie obiekty pokażemy w tej edycji.

Nabór

Liczba zgłoszeń do wolontariatu podczas 25. Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego, jaka spłynęła w ciągu tygodnia od uruchomienia zapisów, przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. W związku z tym wstrzymujemy zapisy. Dziękujemy Wam za tę energię i gotowość do wspólnego działania! Jesteście nie do zastąpienia!

Harmonogram szkoleń

  • 8 maja o godz. 17.30 wdrożenie: o tym, co charakteryzuje bieżącą edycję Dni Dziedzictwa (hasło, zabytki), o formalnościach (na tym spotkaniu podpisane zostaną porozumienia o wolontariacie), a także o dobrej komunikacji i współpracy w grupie. Będzie to okazja do poznania się 🙂
    Szkolenie odbędzie się w siedzibie Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, ul. 28 Lipca 1943 17c. Potrwa ok. 60 minut. Poprowadzi je Iza Bryzik (koordynatorka wolontariatu).
  • 22 maja o godz. 17.00 – spotkanie merytoryczno-organizacyjne: szczegółowo o tym, na czym polega obsługa punktu informacyjnego.
    Szkolenie odbędzie się w siedzibie Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, ul. 28 Lipca 1943 17c. Potrwa ok. 90 min. Poprowadzą je: Joanna Warchoł (koordynatorka MDDK) oraz Iza Bryzik (koordynatorka wolontariatu).
  • odprawa: to spotkanie w mniejszych grupach, podczas którego omówione zostaną wszystkie istotne kwestie praktyczne i logistyczne związane z konkretnym obiektem/miejscem, do którego zostaniesz przypisany/przypisana razem z innymi wolontariusz(k)ami. 

Odprawy dla poszczególnych obiektów odbędą się online w tygodniach bezpośrednio przed wydarzeniem (godziny zostaną podane w późniejszym terminie). Potrwają ok. 40 min. Poprowadzą je członkinie zespołu MDDK wraz z Izą Bryzik (koordynatorką wolontariatu).

Ewaluacja

Pod koniec czerwca planujemy spotkanie podsumowujące – integrację i wspólną ewaluację.

Jeśli masz pytania dotyczące wolontariatu, napisz do Izy: [email protected] (koordynatorki wolontariatu). 

Pytania i odpowiedzi

Aby zostać wolontariuszem lub wolontariuszką MDDK, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy, podpisać porozumienie o wolontariacie i wziąć udział w spotkaniach szkoleniowych.

Kroki:

  1. Zapisz się. Osoby zainteresowane wolontariatem wypełniają formularz zgłoszeniowy. Na podstawie otrzymanych zgłoszeń tworzymy symulację zespołów wolontariuszy i wolontariuszek w obiektach udostępnionych podczas tegorocznej edycji. 
  2. Ustal szczegóły. Kontaktujemy się z osobami, z którymi nawiążemy współpracę wolontariacką (przypominamy, że decyduje kolejność zgłoszeń!).
  3. Podpisz porozumienie. Porozumienie o wolontariacie podpisujemy z każdym wolontariuszem i każdą wolontariuszką (zrobimy to na pierwszym szkoleniu – patrz: harmonogram).
  4. Przygotuj się. Zapoznaj się z materiałami informacyjnymi dotyczącymi obiektu. Weź udział w spotkaniach szkoleniowych zgodnie z harmonogramem.
  5. Działaj!

Rządzą! Wolontariusze i wolontariuszki MDDK zarządzają punktami informacyjnymi w miejscach prezentowanych w ramach wydarzenia.

A konkretnie: udzielają zainteresowanym osobom informacji o idei Dni Dziedzictwa oraz o programie bieżącej edycji, wspierają logistykę oprowadzania w grupach i dbają o sprawny przebieg spacerów z przewodni(cz)kami. Często sami(-me) opowiadają ciekawostki na temat obiektów. Pomagają, doradzają i towarzyszą uczestni(cz)kom Dni Dziedzictwa. Pokazują, słuchają, budują relacje. W skrócie: są tam, gdzie coś się dzieje. A podczas weekendów Dni Dziedzictwa dzieją się wyłącznie ciekawe rzeczy!

Standardowo od 9.00 do 19.00, czyli 10 godzin jednego dnia (co daje 20 godzin w trakcie weekendu).

Wolontariusze i wolontariuszki dołączają na około miesiąc przed wydarzeniem. To czas potrzebny na przeszkolenie, ale spokojnie, oczekujemy udziału w dwóch spotkaniach stacjonarnych i jednym online. We własnym zakresie zapoznajesz się z materiałami dotyczącymi historii miejsca. Później następuje samo wydarzenie i ewaluacja.

Łącznie (według kalendarza) to półtora miesiąca, ale realny czas, jaki trzeba poświęcić na wolontariat (wliczając szkolenia), to między 30 a 50 godzin.

Tak, pod warunkiem, że Twoja uczelnia wyraża zgodę na zaliczenie wolontariatu w poczet praktyk studenckich. Wówczas obejmują Cię etapy rekrutacji są takie same jak w przypadku standardowego wolontariatu. Ale jeśli uczelnia nie wyraża zgody na taką formę zaliczenia praktyk – nie zniechęcaj się i napisz w tej sprawie do koordynatorki Izy. Coś na pewno uda się wymyślić!

Tak, zapewnimy Ci na pewno jeden ciepły posiłek w ciągu dnia i wodę mineralną. 

Zorganizujemy bezpłatny transport w obie strony wynajętym busem, którego rozkład jazdy i przystanki, na których się zatrzymuje, dostaniesz na trzecim spotkaniu szkoleniowym.

Jeśli mieszkasz niedaleko obiektu, do którego zostałaś(-łeś) przypisana(-ny), możesz dojechać tam we własnym zakresie (ale wtedy nie możemy Ci zwrócić kosztów dojazdu). 

Nie! Osobom, które zostały przypisane do obiektu, w którym jest zaplanowany nocleg, MIK zorganizuje i opłaci miejsce do spania oraz coś do jedzenia.

(Odpowiedzi zaczerpnięte z ankiety ewaluacyjnej poprzedniej edycji)

  • chęć wzięcia udziału w takim przedsięwzięciu,
  • chęć poznania Dni Dziedzictwa za kulisami,
  • realizacja praktyk studenckich,
  • spróbowanie czegoś nowego,
  • temat i prezentowane obiekty,
  • chęć zrobienia czegoś ciekawego, spędzenia miło czasu, poznania nowych ludzi i oderwania się od mojej codziennej pracy, która nie jest związana z kulturą,
  • przemiła, fachowa atmosfera,
  • zainteresowanie kulturą i turystyką,
  • pozytywne wrażenia z poprzedniej edycji oraz możliwość obcowania z kulturą (a wolontariat na Dniach Dziedzictwa daje taką możliwość w 100%),
  • doświadczenia z zeszłorocznej edycji, podczas której udało mi się poznać wielu wspaniałych ludzi i przełamać swoją nieśmiałość. Małopolskie Dni Dziedzictwa mają szczególną atmosferę,
  • wyrwanie się z monotonii życia codziennego, odkrycie nowych miejsc w Małopolsce,
  • zdobycie nowego doświadczenia, poznanie nowych osób, które interesują się bliskim mi tematem oraz zobaczenie czegoś nowego.

(Odpowiedzi zaczerpnięte z ankiety ewaluacyjnej poprzedniej edycji)

Czynnik ludzki na każdym kroku.

Rozmowy z właścicielami obiektu i uczestnikami Dni Dziedzictwa, przebywanie w pięknym obiekcie z historią, blisko natury, poznanie ciekawych ludzi.

Zdobyta wiedza, ludzie.

Poznanie nowego miejsca.

Możliwość wzięcia udziału w oprowadzaniach, dzięki którym dobrze poznałam obiekt i dużo się dowiedziałam.

Bycie częścią wartościowego i świetnie przygotowanego wydarzenia.

Inspirujące rozmowy z uczestnikami i innymi osobami zaangażowanymi w MDDK.

Obserwowanie lokalnej społeczności i jej postaw wobec własnego dziedzictwa (lubię myśleć, że z zamiłowania jestem takim domorosłym antropologiem).

Rozmowa z ludźmi i uśmiech na ich twarzach, współpraca z innymi i luźne rozmowy.

Współpraca z pozytywnymi ludźmi. Zarówno MIK-owcy, jak i wolontariusze okazali się przecudownymi osobami. Również rozmowy i wymiany zdań ze stałymi „wizytorami” MDDK.

Super atmosfera na punkcie oraz miejsce, w którym odbywał się wolontariat, a także nocleg w cudownym pensjonacie.

Opinie uczestników, ich ciekawość, chętny udział, atrakcyjność miejsca oraz miła atmosfera w punktach.

Bardzo podobała mi się obsługa punktu informacyjnego, bo mogłam przekazać ludziom wiedzę na temat obiektu i [tego,] co zawierają przygotowane dla nich programy/książki/spacerowniki, czy opowiedzieć coś więcej o samym wydarzeniu […] podobała mi się organizacja i grafik, bo był czas na jedzenie i odpoczynek, ale też wiedzieliśmy, co mamy robić i jakie mamy zadania do wykonania.

Największą satysfakcję sprawiało mi to, że mogłam być częścią wydarzenia, czułam się potrzebna, gdziekolwiek się nie obróciłam, to otaczali mnie sympatyczni, uśmiechnięci ludzie. Czułam, że jestem w dobrym miejscu i to było dla mnie budujące i cieszące.

(Odpowiedzi zaczerpnięte z ankiety ewaluacyjnej poprzedniej edycji)

Dowiedziałem się jak przebiega taka impreza od strony technicznej i że praca z ludźmi nie jest aż taka straszna.

Nie wiem czy nauczyłam się lub dowiedziałam czegoś nowego, raczej utwierdziłam w przekonaniu, że chcę brać udział w wydarzeniach tego typu, poszerzać wiedzę o dziedzictwie i rozwijać się w tym kierunku (nawet jeśli zawodowo zajmuję się czymś innym). I że lubię ludzi!

Zdobyłam wiedzę w oprowadzaniu grup, organizacji projektu.

Nauczyłam się dużo o sobie – mogłam obserwować siebie w interakcji z innymi (osobami i grupami), swoje reakcje i miejsce, w którym sama się stawiam. Wiadomo, że nauczyłam się dużo od przewodników, odwiedzających i właścicieli obiektów, którzy opowiadali nam niesamowite historie, ale też dużo dowiedziałam się od osób, z którymi spędziłam ten czas. Zdecydowanie była to okazja do wymienienia się doświadczeniami, opiniami i spędzanie czasu na punktach przyniosło nam duuuużo śmiechu i radości.

Myślę, że podczas udziału w MDDK jeszcze bardziej uświadomiłam sobie, jak istotna jest współpraca, jeżeli mamy dobre relacje w grupie i nawzajem się uzupełniamy to wszystko idzie łatwiej,

Mógłbym być dobrym nauczycielem.

Że świetnie sobie radzę w rozmowie z innymi i nie powinnam kryć się w sobie.

Nowe spojrzenie na organizację wydarzeń.

Odkryłam, że wybrałam odpowiedni kierunek studiów i chcę zostać przewodnikiem.

O wartości współpracy, jak dobre nastawienie wszystko zmienia.

Tak. Po zakończonej współpracy wolontariusze i wolontariuszki otrzymają oficjalne zaświadczenia o współpracy w ramach wolontariatu MDDK.

Pakiet informacji o bieżącej edycji MDDK oraz istotne komunikaty dla wolontariuszy i wolontariuszek będziemy wysyłać w wiadomościach e-mail, a także publikować na grupie FB pod nazwą „Wolo MDDK”.

Na pytania i wątpliwości związane z wolontariatem MDDK odpowiada koordynatorka wolontariatu – Iza: [email protected].

GALERIA #WMIK 

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 Lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88 | Projekt i wykonanie | Polityka prywatności | Jeśli nie oznaczono inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Małopolskiego Instytutu Kultury.